پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118998
اقتصاد ايران شاهراهي براي تجارت جهاني است / مشکلات ايران و آمريکا صرفا با دست‌دادن روساي جمهور حل نمي‌شود
تاریخ انتشار : 1393/07/03 11:54:45
نمایش : 1027
رئيس‌جمهوري ضمن اعلام استقبال از حضور سرمايه‌گذاران خارجي در بخش‌هاي مختلف اقتصادي ايران اظهار اميدواي کرد: در آمريکا نيز شرايطي فراهم شود که سرمايه‌گذاران علاقمند اين کشور قادر به حضور در اقتصاد ايران شوند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني صبح چهارشنبه به وقت نيويورک و در جمع فعالان، صاحب نظران و سرمايه گذاران شرکت‌هاي بزرگ آمريکايي تصريح کرد: سرمايه گذاري خارجي پلي براي ارتباط بهتر دو ملت است و اقتصاد ايران مي تواند به شاهراهي براي تجارت جهاني، حل و فصل مشکلات سياسي، ايجاد اعتماد بيشتر ميان ملتها و استقرار امنيت در کل کشورهاي خاورميانه مبدل شود.

رييس شوراي عالي اقتصاد، با تشريح وضعيت اقتصادي کشور در سال‌هاي گذشته، تلاش دولت يازدهم در کاهش نرخ تورم و خروج از شرايط رکود را يادآور شد و گفت: بزرگترين موفقيت دولت در يکسال گذشته با توجه به قولي که در انتخابات به مردم داده شد، ايجاد ثبات و آرامش در بازار ايران بوده است.

دکتر روحاني با اشاره به آثار تحريم هاي غيرقانوني در عرصه اقتصاد جهاني اظهار داشت: يکي از پيامدهاي تحريم رواج فساد است، ضمن اينکه تحريم هاي غيرقانوني، کور و ظالمانه باعث تضييع حقوق بشر و تخريب روابط ملتها مي شود.

رييس جمهوري با تشريح تلاش دولت براي فراهم کردن شرايط مناسب حضور کارآفرينان و سرمايه گذاران داخلي و خارجي گفت: دولت به صراحت اعلام مي کند که خواهان واگذاري امور اقتصادي به مردم ايران و شرکت‌هاي خصوصي است و در بسياري از زمينه ها از شرکت‌هاي خارجي نيز براي سرمايه گذاري دعوت کرده است.

رييس شوراي عالي اقتصاد با بيان اينکه در گوشه و کنار ايران زمينه براي فعاليت اقتصادي سودآور وجود دارد، از برگزاري نشست اختصاصي با فعالان اقتصادي و سرمايه گذاران داخلي و خارجي و مديران بانک‌ها در سفرهاي استاني و ارائه تسهيلات و ايجاد جاذبه براي حضور شرکت‌هاي خارجي در کشورمان خبر داد.

دکتر روحاني گفت: ايران با توجه به پيشينه تاريخي و طبيعت منحصر به فرد خود مي تواند جاذبه بسياري در صنعت گردشگري داشته باشد، چنانکه در يکسال گذشته ورود گردشگران خارجي به ايران بيش از دو برابر شده و دولت و بخش خصوصي صدها طرح در زمينه گردشگري در دست اجرا دارد.

رييس جمهوري، جايگاه ممتاز جغرافياي کشورمان را به عنوان کريدور شمال به جنوب يادآور شد و با اشاره به احداث چندين شبکه ريلي سراسري که خليج فارس را به کشورهاي آسياي ميانه، درياي سياه و قفقاز و چين متصل مي کند، گفت: در زمينه دو خطه و برقي کردن شبکه راه آهن در ايران بيش از ۵۰ ميليارد دلار هزينه خواهيم کرد.

رييس شوراي اقتصاد افزود: بندر چابهار با تصميم و سرمايه گذاري دولت در سالهاي آينده به يکي از بزرگترين بنادر صادرات و واردات در منطقه مبدل خواهد شد.

 

* برنامه‌ريزي دولت براي افزايش ظرفيت توليد نفت و گاز و توسعه صنايع پايين‌دستي پتروشيمي

دکتر روحاني برنامه ريزي دولت براي افزايش ظرفيت توليد نفت به ۴ تا ۵ ميليون بشکه را مورد اشاره قرار داد و گفت: فقط با اتمام يکي از طرح هاي مهم سرمايه گذاري در منطقه غرب کشور در ۴ سال آينده روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت به ظرفيت توليد کشور اضافه مي شود.

رييس جمهوري از افزايش توليد گاز در کشور خبر داد و با اشاره به توسعه صنايع پتروشيمي گفت: طبق برنامه‌ريزي انجام شده زمينه براي بخش خصوصي داخلي و خارجي بيش از ۷۰ ميليارد دلار براي ايجاد صنايع پايين دستي پتروشيمي وجود دارد که مي تواند تاثير بسزايي در ايجاد اشتغال داشته باشد.

رييس شوراي عالي اقتصاد ساير ظرفيت هاي کشور را در حوزه معدن و کشاورزي تشريح کرد و افزود: همين اقدامات باعث شده که در يکسال گذشته رشد منفي اقتصادي کشور به رشد مثبت تبديل شود و انضباط مالي و پولي تورم را به نرخ معقولي رسانده است.

دکتر روحاني از ظرفيت شرکتهاي خصوصي و داخلي و اصلاح قوانين براي حمايت از بخش خصوصي سخن به ميان آورد و گفت: به شدت با رانت اطلاعاتي مقابله کرده و با ايجاد دولت الکترونيک و شفافيت، اطلاعات را در اختيار همه مردم قرار مي دهيم.

رييس جمهوري در پاسخ به پرسش يکي از حاضران در خصوص مذاکرات هسته اي ايران با ۱+۵ گفت: اگر غرب و ۱+۵ دنبال تحقق اين موضوع هستند که فنآوري صلح آميز در اختيار ايران باشد اما انحراف به سوي سلاح نباشد، براي ما ۱۰۰ درصد قابل قبول است.

دکتر روحاني اضافه کرد: استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي را در عرصه هاي مختلف مي خواهيم و به دنبال ساخت راکتور هسته اي براي توليد برق و توليد سوخت هستيم، تا به خوداتکايي برسيم.

 

* توافق موقت ژنو نشان داد، آنچه توافق شد مي‌تواند اجرايي شود

رييس شوراي عالي امنيت ملي با ابراز خرسندي از اينکه توافق موقت ژنو نشان داد آنچه توافق شد مي تواند اجرايي شود، گفت: توافق اوليه، البته مخالفاني داشت ولي در نهايت از سوي طرفين جامه عمل به خود پوشيد.

رييس جمهوري به درخواست يکي از شرکت کنندگان براي ايجاد سفارت در تهران و واشنگتن و دست دادن روساي جمهور دو کشور در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل اينگونه پاسخ داد: مشکلات ما با آمريکا بسيار زياد است و تنها با دست دادن روساي جمهور دو کشور حل و فصل نمي شود.

دکتر روحاني افزود: البته در يکسال گذشته گام هايي برداشته شده است. وزراي خارجه دو کشور درباره موضوع هسته اي مذاکره مي کنند و با اين حال گذشتن از شکاف بزرگي که ميان ايران و آمريکا به وجود آمده نياز به تدبير بيشتر و تسهيل رابطه ميان دو ملت دارد.

رييس جمهور خاطر نشان ساخت: قطعاً صورت دستيابي به توافق جامع نهايي در مسائل تجاري، اقتصادي و بانکي، گشايش خوبي ايجاد خواهد شد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html